SAHİH-İ BUHARİ

Bablar - Konular - Numaralar

KİTABU’L-CEMAAT VE’L-İMAME

<< 382 >>

باب: احتساب الآثار.

33. Giderken Adımları Saymak

 

حدثنا محمد بن عبد الله بن حوشب قال: حدثنا عبد الوهاب قال: حدثنا حميد، عن أنس قال: قال النبي صلى الله عليه وسلم: (يا بني سلمة، ألا تحتسبون آثاركم).وقال مجاهد في قوله: {ونكتب ما قدموا وآثارهم}. قال: خطاهم.

 

[-655-] Enes (r.a.) Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in şöyle buyurduğunu nakletmiştir: Ey Seleme oğulları Cemaatle namaza gelirken adımlarınızı hesap etsenize!" Mücahid de ونكتب ما قدموا وآثارهم [Ya Sin 12] ayetinde geçen آثارهم ifadesini adımlarını" olarak tefsir etmiştir.

 

Tekrar: 656, 1887.

 

Yâsîn 12. Ayetin meali: "Onların yaptıkları her işi, bıraktıkları her izi yazarız."

 

وقال ابن أبي مريم: أخبرنا يحيى بن أيوب: حدثني حميد: حدثني أنس: أن بني سلمة أرادوا أن يتحولوا عن منازلهم، فينزلوا قريبا من النبي صلى الله عليه وسلم، قال: فكره رسول الله صلى الله عليه وسلم أن يعروا، فقال: (ألا تحتسبون آثاركم).قال مجاهد: خطاهم آثارهم، أن يمشى في الأرض بأرجلهم.

 

[-656-] Enes (r.a.)'den şöyle nakledilmiştir: "Selime oğulları oturdukları muhîti değiştirmek istediler. Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem'e yakın bir yerde ikamet etmeyi düşündüler. Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem onların Medine'nin kenar semtlerini bırakıp bu şekilde yer değişikliğine gitmelerini hoş karşılamadı. Bu yüzden onlara şöyle dedi: Mescid-i Nebeviye gelirken attığınız adımları hesaplamaz mısınız!"

 

 

AÇIKLAMA:     (Giderken Adımları Saymak) Bu başlık namaza giderken adımları hesaba katmak anlamına gelir. İmam Buhârî, bu ifadeyi her hangi bir şarta bağlamadan kullandı. Böylece itaat için atılan her adımı kapsamasını murat etmiştir.

 

(Ey Selimeoğulları!) Selime oğulları, Ensar'ın Hazreç kolundan bir kabiledir.

 

(hesaplamaz mısınız) Yani camiye gelirken attığınız adımları saymaz mısınız! Çünkü her adım için bir sevap vardır. aslında saymak anlamına gelse de, çoğu zaman, halisane niyet ile sevap kazanmak anlamına kullanılır.

 

(Medine'nin kenar semtlerini) Yani Allah Resulü Medine'­nin giriş kısımlarını boş bırakmalarını hoş karşılamadı. Böylece onların Mescid-İ Nebevi'ye yakın bir yere yerleşmelerine niçin rıza göstermediğini açıkladı. Çünkü Medine'nin kenar bölgelerinin meskun olmasını istiyordu.

 

Hadisten Çıkarılan Sonuçlar

 

1- Camiye giderken ne kadar çok adım atılırsa o kadar çok sevap kazanılır.

2- Eğer iyi ameller halisane niyet ile yapılırsa onun izleri yerine iyilik yazılır.

3- Camiye yakın bir yerde oturmak müstehaptır. Ancak kendisinden başka bir menfaat elde edilen veya çok yürüyerek daha fazla sevap almak isteyenler, kendilerine güçlük çıkarmadıkları sürece bu hükmün muhatabı değildir. Çünkü Selimeoğulları camiye yakın yerde kalmanın faziletini bildikleri için Mescid-i Nebevî'ye yakın bir yerde ikamet etmek istemişlerdi. Allah Resulü onların bu isteklerini yadırgamadı. Ancak Medine'nin kenar semtlerine ilişkin yukarıda belirttiğimiz nedenden ötürü onların bulundukları yerde kalmaları sa­yesinde bir mefsedeti def etmeyi / kötülüğü uzaklaştırmayı tercih etti. Üstelik on­lara, Mescid'e gitme konusunda Mescid-i Nebevî'nin yanında oturan kimselerle aynı, belki de daha fazla sevabın yazılacağını haber verdi.